حکم موقت یک قاضی فدرال در ایالات متحده برای تعلیق ممنوعیت تجاری شیائومی

حکم قاضی

به گفته کانت‌رراس احتمال دارد تولیدکننده چینی در دادخواست نهایی برای برداشته شدن کامل ممنوعیت‌ها پیروز شود. او بر این اساس دستورالعمل اولیه‌ای را صادر کرده تا از آسیب «جبران‌ناپذیر» به این شرکت جلوگیری کند. چرا که شیائومی پس از اعلام این ممنوعیت، با احتمال خروج از فهرست بازار بورس ایالات متحده و حذف از شاخص‌های جهانی در بازارهای سهام مواجه شد.

در همین راستا، شیائومی در بیانیه‌ای از هدف خود برای ادامه این دادخواست و تلاش در جهت غیر قانونی اعلام شدن اتهام همکاری نظامی با دولت چین سخن گفته تا این مشکل را برای همیشه برطرف سازد. شیائومی سومین سازنده بزرگ اسمارت‌فون در جهان از نظر حجم تولید به شمار می‌رود و مطابق گزارش موسسه پژوهشی IDC، میزان فروش آن در سه‌ماهه سوم 2020 از اپل پیشی گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در نوامبر سال گذشته میلادی با هدف فشار بر دولت پکن، با اتهام سوء استفاده از شیوه‌های تجاری، دستوری را مبنی بر ممانعت سرمایه‌گذاری ایالات متحده در مجموعه شرکت‌های چینی تحت مالکیت یا کنترل ارتش این کشور صادر کرد. دولت پیشین آمریکا همچنین ممنوعیت اپلیکیشن‌های معروف چینی مانند WeChat و TikTok را هم با استناد به ایجاد تهدید علیه امنیت ملی در پیش گرفته بود.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) در سال 2019 بنیانگذار و مدیر عامل شرکت شیائومی، لی جون (Lei Jun)، را به عنوان تولیدکننده‌ برجسته سوسیالیستی با ویژگی‌های فرهنگ چینی، شایسته تقدیر دانست. حال برخی گزارش‌ها از تاثیر دریافت این جایزه دولتی بر اقدامات دولت آمریکا سخن گفته‌اند. در واقع وزارت دفاع ایالات متحده معتقد است که وزارت صنعت چین برای کمک به ارتش آزادی‌بخش خلق چین یا به اختصار PLI به این گروه نظامی کمک می‌کند تا به فناوری‌های پیشرفته دسترسی یابند؛ ضمن آن که از استراتژی چین برای ترکیب توسعه نظامی و غیر نظامی پشتیبانی می‌کند.

اینک با حکم قاضی کانت‌رراس این نگرانی برای شیائومی دست کم تا حدی برطرف شده است. مطابق این حکم «دادگاه تا حدودی تردید دارد كه منافع جدی امنیت ملی در این [حکم] آسیب ببیند». به گفته او، شیائومی یک شرکت سهامی عام است که محصولات تجاری را برای کاربردهای غیرنظامی تولید می کند. این شرکت توسط هیأت مدیره مستقل و سهامداران آن کنترل می شود و تحت مالکیت یا کنترل ارتش خلق چین یا سرویسهای امنیتی آن نیست. مطابق اعلام منابع معتبر خبری، وزارت دفاع آمریکا تا این لحظه هنوز اظهار نظری در این خصوص طرح نکرده است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *